بنلف فى دواير و الدنيا تلف بينا
دايما ننتهى لمطرح ما ابتدينا
طيور الفجر تايهة
فى عتمة المدينة
و ندور ندور

الأحد، 13 ديسمبر 2009

الحلقة التالتة "عمو عزيز"

ماما لاقيتنى مرة قاعدة مكتئبة و ما كلتش على الغدا غير طبقين رز بس و دى مش عادتى خالص.

ماما: مالك يا بنتى يا حبيبتى؟ (طبعا ماما مش بتقولى كلمة حبيبتى دى غير لما تلاقينى متضايقة بجد و تحس ان رجليا رايحة جاية على البالكونة – خايفة ارمى نفسى و لا حاجة)

انا : مالى ،انا بقالى كتير قوى قاعدة فى البيت يا ماما ،نفسى اشتغل بقه ،انا حاسة ان مخى صدا و نسيت كل حاجة اتعلمتها

ماما: طب ،خلاص يا حبيبتى و لا تزعلى نفسك .انا هاكلملك اونكل عزيز.

انا: (و ده زى اونكل زيزو حبيبى، هو انا اتشليت و لا ايه) عزيز مين يا ماما ، انتى بتجيبى الاسماء دى منين

ماما: بنت،خليك مؤدبة ،ده واحد قريبنا من بعيد و بيشتغل فى شركة اجنبية كبيرة ،هاقوله اهو يديكى توصية و ربنا يسهل .

انا: ايييييه يا ماما ،انتى قصدك انى اشتغل عن طريق الواسطة و المحسوبية ( انا سمعت الكلمتين دول فى فيلم عربى قبل كده ،الفيلم كان اسمه ايه يا بت يا نفرتيتى ،كان اسمه ايـــــــــــــه، ماعلينا دلوقتى) لااااااااااااااا انا لا يمكن اقبل ،لا يمكن ابيع المبادىء و القيم اللى اتربيت عليها.

ماما: انتى يا بت مالك ؟ اتجننتى ؟مبادىء و نيلة ايه .هو انا بقولك انى هاكلمهولك علشان يجندك فى الموساد؟؟؟

انا: موساد ؟؟ما هو ده اللى ناقص (يا حلاوة يا ولاد ،و اعمل زى شريف منير كده فى فيلم ولاد العم ، و كريم عبد العزيز ييجى يقبض عليا ،ده انا هاكسر الدنيا لو عملت الدور ده)

انا: لا يا ماما ،انا مش عايزة ابدأ حياتى بالطريقة دى ،انا عندى طريقة تانية و قولت فى نفسى مفيش غير الخطة رقم 566 و دى بالطبع هى اول طريقة بتيجى فى نفوخ الواحد مننا اول ما يتخرج و حتى قبل ما يتخرج : "الاعلانات المبوبة" سواء فى الجرايد القومية و غير القومية و جرايد الاعلانات و حتى فى الصحف الصفراء.

روحت اشتريت كل الجرايد اللى عند بياع الجرايد اللى على اول شارعنا و انا من زمان و انا باتابع الاعلانات دى و بجد كنت ساعات لما اكون مخنوقة من المذاكرة ،اقعد افصص كل صفحة من الاعلانات و هاتك يا ضحك ( بجد الاعلانات دى مسخرة ).

يعنى مثلا ساعات كتير تلاقى شركة ما منزلة اعلان زى ده :

شركة كبرى (ما تعرفش بقه كبرى من اى نوع بالظبط و لا اسمها ايه و لا هى شركة اصلا و لا لا )

تطلب (تطلب ما تطلبش ليه ماهو الشباب متلقح فى القهاوى و البنات متلقحين على الفيسبوك ،ما احنا بنشتغل عندهم)

حديثى التخرج من الجنسين ( لغاية هنا حلو قوى ،التقيل لسه ورا)

يشترط خبرة سنتين على الاقل (افهم انا ،منين حديث التخرج و منين عنده خبرة سنتين ،يعنى هيكون بيشتغل و هو فى اللفة . رحماك يا ربى)

بس خلاص ،اه الاعلان خلص – اه و الله العظيم- ما تفهمش بقه الناس دى مطلوبة ليه و هتشتغل ايه بالظبط .

و فيه اعلانات من نوع تانى (النوع اللى بيسبب حالة من العمل و اللاعمل ،زى اللا سلام و اللا حرب كده)

مؤسسة اعلانية كبرى (كلهم شركات و مؤسسات كبيرة،بسمالله ماشاء الله)

تطلب

انسات (ركزوا معايا ،عايزين جنس لطيف فقط) يتميزن بحسن المظهر و اللباقة

السن لا يزيد عن 30 عاما (هو ده اعلان وظيفة و لا اعلان اريد زوجة)

و الاعلانات دى طبعا مش بتعجب ماما خالص و عمرى ما فكرت اتصل بيهم (فاهمين ليه طبعا)

حتى الاعلانات اللى بالعنجليزى ،تلاقى ساعات مكتوب كده حاجات غريبة و عجيبة.على سبيل المثال :

· Flexible (in what sense, only God knows)مرنة

· Uncovered (may be, he meant "unveiled", but may be he wrote exactly what he meant) غير محجبة (اعذرونى لعدم دقة الترجمة بس علشان الرقابة)

و طبعا الصفات دى و لا موجودة فيا و لا فى اى واحدة من صحاباتى ( احنا مؤدبين و مالناش فى الكلام الفاضى ده) و علشان كده ما بنشتغلش و شكلنا كده مالناش نصيب فى البلد دى.

و ساعات بيلعبوا على الاسلوب الادبى (لجذب انتباه العاطل)

فرصة ذهبية

لاصحاب الطموح الكبير

لا يشترط المؤهل

و لا يشترط سن معين

اتصل الان و احصل على وظيفة احلامك

يا راجــــــــــــــــــل ،شوف ازاى ، وظيفة احلامى مرة واحدة .المهم لما يئست من الجرايد ، كلمت واحدة صحبتى فى التليفون و قلت لماما انا هانزل اتمشى شوية. غيرت هدومى بسرعة و نزلت و طبعا ركبت وسيلة المواصلات المفضلة عندى و رفيق رحلة حياتى- المترو- و انا واقفة و ساندة على باب المترو ،لمحت ورقة بيضا و ورقة صفرا على الباب التانى .قولت اروح اشوف ايه اللى مكتوب عليهم ( انا مش حشرية و لا فضولية و اكره التطفل)

لقيتهم اعلانات وظايف برده ( هى الاعلانات دى يا ربى ورايا فى كل مكان) مكتوب فى الورقة البيضا:

شركة -------- تعلن عن احتياجها لموظفين و موظفات لشغل المناصب التالية

امين مخازن - عامل بوفيه

سكرتيرة و علاقات عامة - محاسبين

و الرواتب تتراوح بين 500 جنيه و 1000 جنيه (طبعا اى حد هيسأ ل عن اى وظيفة ،هيترد عليه بان مرتبها 300 جنيه فى الاول و بعدين هيزيد مع الوقت – و ابقى قابلنى)

مقابلة العمل و استمارة ملأ البيانات مجانية ( ايه ده احنا المفروض ندفعلكم علشان تشغلونا –فعلا زمن العجايب)

الورقة الصفرا بقه كانت مختلفة حبتين:

مطلوب مربيات و مديرات منزل لمجموعة من الاسر المحترمة و رجال الاعمال

المرتب يبدأ من الف جنيه

السن من 20 الى 45 سنة

للاستعلام رجاء الاتصال على ----------( لا لا مش هاقولكم على الرقم-لاحسن تتصلوا يا عيال - مفيش شغل بقه و التضحيات بتكتر فى الوقت ده – و كمان انا أولى منكم بالشغلانة ،انا الى شفت الاعلان الاول)

المهم نزلت من المترو، و ركبت فى الاتجاه التانى علشان ارجع البيت ،كنت عايزة ارجع البيت بسرعة و قعدت ادعى ربنا انى الاقى ماما فى البيت

وصلت و حطيت صباعى على جرس الباب تررررررررررررررررررررررتررررن

ماما من ورا الباب: ايوه ايوه ياللى على الباب ،مسروع على ايه.

انا : افتحى يا ماما بسرعة

ماما فتحت الباب ، روحت جريت على التليفون و رفعت السماعة

انا : ماما ،بسرعة بسرعة قوليلى رقم عمو عزيز.( مفيش حاجة اسمها واسطة ،دى اسمها مساعدة انسانية و الناس لبعضيها برده و يا ريت الناس تبطل حقد و ضغينة- صفوا قلوبكم بقه )

و سؤال الحلقة هو:

عمو عزيز قال ايه لما اتصلنا بيه:

1- اهلا يا حبيبتى ،ابعتيلى ورقك و انا هاشغلك على طول
2-و الله مش محتاجين حد خالص فى الشركة الايام دى
3- تيت تيت تيت هذا الرقم غير موجود فى الخدمة ،من فضلك حاول معاودة الاتصال فى وقت لاحق

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

WOW... Another amazing episode, just like the others. What I love most about your writing is the smooth style, the funny way of expression and most of all the ironic touch that is showing clearly in your narration. Good luck my dear and go on. I am waiting impatiently for the coming episode, so do not be late and do not keep us waiting. Rowaida

Nefertiti يقول...

thank you for your encouraging words

آية شريف يقول...

ههههههه نوناااا ، لا يا امى انا كدة قربت انتحر ، من كتر ما انتى كاتبه الواقع الحقيقى الأسود اللى عايشينو سوااا ، ههه بتفكرينى ببابا كل ما اقول له ادور على شغل ، يجيبلى اسماء جمهورية مصر العربية، حد قال ان اهالينا مش عندهم وسايط، هى المشكلة كلها فى دماغنا اللى مش نافعه تقبل الوسايط، ولو فرضنا و قبلنا ، أجاوبلك الوقتى سؤال الحلقة.. رد و قال هاتى ورقك يا حبيبتى ، و ابقى قابلينى لو سمعتى صوته تاااانى .... هاهاهاها ، بجد اسلوبك تحفة يا نونا ربنا يكرمك يااا رب و يديم عليكى الموهبة الحلوة دى اللى دايما ممتعانا احنا ... يعنى من الاخر الدعوة دى ليا انا ... عايزة أفضل أقرا لك كدة دايما يااا رب