بنلف فى دواير و الدنيا تلف بينا
دايما ننتهى لمطرح ما ابتدينا
طيور الفجر تايهة
فى عتمة المدينة
و ندور ندور

الأحد، 17 يناير 2010

الحلقة الخامسة

قبل لما احكى على اللى حصل معايا فى اول انترفيو ،لازم انقلكم خبرتى الواسعة فى مجال الانترفيو ( طبعا بصفتى .....- من غير اى صفة مش كفاية انى هاقولكم المعلومات دى ببلاش و لا هو فقر و عنطظة). و لذلك فقد قررت انزل كتيب (كتاب صغير يعنى) اتكلم فيه عن النصايح العشر للنجاح فى مقابلات العمل، التى جمعتها من خلال عشرات المحاضرات و الندوات التى تفضلت بحضورها و كمان من الثقافة الشعبية (ذكائى الفذ و عبقريتى التى لا مثيل لها- يا ريت يا جماعة اللى مش عجبه الطريقة المتواضعة اللى بتكلم بيها عن نفسى ،مايكملش قراءة لانى هاقعد اعيد و ازيد عن صولاتى و جولاتى لغاية اخر الحلقة- اشمعنى الراجل اياه اللى جبوه فى التلفزيون امبارح).

انت ( او انتى يعنى-مش هتفرق كتير) عاطل/ة قد الدنيا

و ما صدقت ان اى شركة عبرتك و اتصلت بيك علشان يحددوا معاد الانترفيو معاك

و طبعا انت يا قاتل يا مقتول و احتمال يجيلك انهيار عصبى لو ملحقتش الشغلانة و مش عارف تتصرف ازاى!!!!!!!!!!!!

الحل هتلاقيه معانا فى كتاب "خلاصة ابن عزوز فى فن الانترفيوز"

يلا يا حبيبى انت و هى الحقوا اكتبولكم كلمة تنفعكم فى الايام السودا اللى احنا عايشين فيها دى. نقطة و من اول السطر

النصيحة الاولى: لازم و حتما و لابد انك تعرف كل حاجة عن المكان اللى فيه الانترفيو ، يعنى اسم الشركة بالكامل بالعربى و بالانجليزى ، و نوع الخدمات اللى بتقدمها الشركة ، و اسماء الشركات المنافسة ، و نوع العملاء اللى بتستهدفهم الشركة ، و بعدين لازم تعرف اسم المنصب اللى انت بتعمل الانترفيو علشانه و لازم تعرف المواصفات المطلوبة للمهنة اللى هما اتصلوا بيك علشانها و تحاول تحققها فيك ( قال يعنى خلاص مفيش قبلك و لا بعدك).

طبعا واحد ذكى هيقولى : طب و انا اعرف الحاجات دى كلها منين، هاقولك: عليك و على الشبكة العنكوبتية ، الطع اسم الشركة على Google و انتى هتلاقى كل المعلومات. واحد اذكى من الاولانى هيسألنى و يقولى: بس مش كل الشركات ليها مواقع على الانترنت و مش كل المعلومات دى بتكون متوفرة.عندك حق ، فى الحالة دى بقه لازم تلجأ للطرق الملتوية و هى كالاتى:

فى حالة انك شاب، هتحاول تجيب اسم احدى موظفات الشركة- بس يكون سنها صغير يعنى فى العشرينات- و تجيب الميل بتاعها و تعملها Add على الفيس بوك و تفهمها انك غلبان و مكسور الجناح و بتشقى على ابوك و امك و اخواتك التسعة و ان الشغلانة دى هى اللى هتنقذهم من الضياع و الافلام اللى بالك فيها دى- البنت قلبها هيحن و هتقولك كل المعلومات.

و فى حالة انك انسة ،فانتى مش محتاجة غير انك تروحى تسألى اى موظف – يفضل ان يكون فى اواخر الاربعينات- و هو هيجيبلك تاريخ الشركة من اول ما فتحت و احتمال كمان يحكيلك عن مشاكله العائلية و عن ابنه ممدوح اللى مطلع عينه فى الثانوية العامة.

النصيحة الثانية:

لازم تجرب الطريق لمكان الشركة قبل الانترفيو بيوم و لا اتنين وده علشان زحمة المواصلات ( مش كفاية طبعا انك تنزل قبل المعاد بساعتين و لا حتى باربع ساعات يومها ، ايش ضمنك مش ممكن يكون مدير مكتب محافظ القاهرة رايح يجيب ابنه من المدرسة فيقفلوا الطريق- و تروح انت فى داهية بقه). و يحصلكم اللى حصل مع أمانى صحبتى-البت ربنا فتح عليها و اتصلت بيها شركة فى القرية الذكية و قالتلها عندك انترفيو بعد بكرة ، البنت عملت بنصيحتى و قالت تجرب الطريق ، فى اليوم اللى بعده صحيت البنت من الفجر و جهزت السندوتشات و الزمزمية و بدأت رحلة حياتها ، رحلة العمل و الكفاح ، رحلة الامل و ال............... ( بس للاسف مرجعتش لغاية دلوقتى ، سايق عليكم النبى اللى يعرف طريقها يبعتلى كلمنى شكرا و انا هاتصل بيه ، مامتها قلقانة عليها قوى).

النصيحة التالتة:

طبعا لازم تحضر الهدوم اللى هتروح بيها الانترفيو قبلها باسبوع على الاقل( يادوب تلحق تستلف البدلة من الواد بيومى صاحبك و تقيفها عليك ، و يا دوب يا حبيبتى تلحقى تلفى على طرحة تليق على الطقم الجديد- و يا ريت الولاد ما تستغربش انا اعرف واحدة قعدت تلف شهر على طرحة تليق على طقم العيد بتاعها –مع ان العيد كان خلص من زمان).

النصيحة الرابعة:

طبعا انت عارف انك رايح تعمل مقابلة عمل ( يعنى مش رايح النادى) بلاش بقه المنطلون ابو وسط واقع ، و الكوتشى اللى بينور فى الضلمة ، و الايس كاب.

و ارجو من كل فتاة ان تتخلص فورا من الترحة ام ترتر ، و بلاش طقم الجزارين ( البنطلون الskinny اللى بيتلبس فوقه بوت ابيض او اسود طويل) ، و علشان خاطرى مش لازم تحطى من كلونية خمس خمسات و لا اسبرى العسكرى الاخضر ، و اخيرا و ليس اخرا ,اياك و الالوان الفسفورية على وجهك .

النصيحة الخامسة:

فى اليوم الموعود ، يفضل ان تصل الى الشركة ربع ساعة قبل المعاد ( بلاش تروح بدرى قوى و تاخد فطارك معاك هاه) علشان مايعرفوش انك واقع على الشغلانة –حاول تحسسهم انك مشغول و وقتك مشحون قوى-و كمان ماينفعش تتاخر لان ده هيخلهم يخدوا انطباع سىء عنك ( تبقى تتاخر لما تتثبت فى الشغلانة ، خلى مخك نضيف).

النصيحة السادسة:

حركات جسمك و نبرة صوتك لازم يظهر فيهم ثقتك بنفسك ( وتفضل تقول فى سرك:انا باكيناه و انا ماسكة فى نفسى ) لان 70% من تقييمك بيتم قبل ما تفتح بقك بكلمة واحدة – من مظهرك و من طريقة جلوسك و من مشيتك و نظرات عينيك ( يعنى يا ريت ماتتكلمش و على الاقل كده هتنجح بتقدير مقبول).

النصيحة السابعة:

طبعا اول سؤال هيكون : ممكن تكلمنا عن تعليمك او عرف نفسك. و فى الحالة دى هتتكلم عن كليتك و تحاول تفخم فيها و تحكى قد ايه انت استفدت منها – و كأنك انت الخريج الوحيد من الكلية دى- و ممكن تتكلم عن هواياتك ( الرسم او الرياضة او القراءة –القعدة طول الليل على الفيس بوك و على الشات مش هواية على فكرة ، ده بيدخل تحت اطار سبل تضييع الوقت ) و لو عندكم عمو عزيز فى عيلتكم ، لازم تتكلم عنه و ازاى انك شايفه مثل اعلى ليك و قدوة حسنى ( انظر الحلقة الثالثة لو مش عارف مين هو عمو عزيز).

النصيحة التامنة:

بلاش تشاور وما تقعدش ترسم اشكال فى الهوا بايديك و انت بتتكلم. و حاول تكون خفيف الظل و لطيف مع الناس و ما تحسسهمش انك قاعد فى لجنة امتحانات.خليك "رلكس" be yourself and calm down.

النصيحة التاسعة:

لما تخلص الانترفيو ، ودع الناس بابتسامة و اشكرهم على الفرصة اللى هما ادهولك .

النصيحة العاشرة:

خليك مؤمن بربنا و بنفسك و اعرف انهم خسروا كتييييير لو ما اتصلوش بيك علشان تيجى و تستلم الشغلانة ( و بالنسبة لزميلك ابن اخت عمو عزيز اللى اتقبل ، فاوعى تحقد علييه او تغل فى نفسك و كفاية انك تدعى عليه و على اصحاب الشركة .

و سؤال الحلقة هو:

اكتب (النصايح العشرة دول) خمس مرات و احفظهم زى اسمك علشان هنسمعهم الحلقة الجاية.

هناك 11 تعليقًا:

ماهر حامد يقول...

ما شاء الله يا أماني بجد أكثر من رائعة....أنا مش هتكلم كتيير لأن الموضوع خرج من إيدي خلاص...أمام كل هذا الفن لا يسعنى إلا التصفيق الحاد أما التقييم فلا ينبغى الآن أن يأتي إلا من نقادٍ كبار يستطيعوا أن يتذوقوا هذا الفن.

غير معرف يقول...

ايه يا أماني الحلاوة ديييييييييييي ؟؟؟؟ نحفة الحلقة والله، بس طلعت منك out حكاية الموظف اللي في أواخر الثلاثينات وعنده ابن في الثانوية العامة... قلشت المرة دي منك يا موني. بس بجد جميلة جدا ولا زلت رغم المعاناة تتمتعين بخفة ظل لا مثيل لها... أتمنالك التوفيق يا قمرة. رويدا

Nefertiti يقول...

شكرا يا ماهر
و كلامك ده كتير عليا قوى
و انا بعتبرك من كبار النقاد لان الناقد مش بسنه و لكن بمستوى تفكيره و ثقافته و انت بسم الله ما شاء الله عليك

Nefertiti يقول...

د.رويدا
انا بجد بكون سعيدة جدا بتعليقك و بهتم انى اسمعه جدا
و فعلا عندك حق فى تعليقك لان من رابع المستحيلات ان يتجوز شاب مصرى قبل ان يتم الثلاثين من عمره
و بالتالى استحالة ان يكون عنده ابن فى الثانوية العامة
بس يا دكتور تحت ظروف التغيير المستمر لوزير التربية و التعليم
و لان كل وزير يأتى برؤية مستقبلية منفصلة عن كل سابقيه و خاصة فى موضوع الثانوية العامة
فمش بعيد ان بعد 3 و لا 5 سنين نلاقى الثانوية العامة بقت سبع سنين و بتتطبق على الصف الخامس الابتدائى
مفيش حاجة بعيدة عن وزراء التربيةو التعليم فى مصر و لا ايه يا دكتور
و على العموم انا خلتها فى اواخر الاربعينات فمع انى اعرف شباب كتير- فى الخمسين من عمرهم -و لسه ما دخلوش دنيا

غير معرف يقول...

تحففففففففففففففففففففة يا موني ما شاء الله عليكي

I miss reading your writing :)

Fatma

غير معرف يقول...

heeey amanyy
Iam radwa kholood's sister
msa ur writing is awesome reallyy
bgd estafadtt menha 7agat m3a enni msh hashta3'll walla 7aga :D bs bgdd momkn ay 7ad y2raha w ht3gbo awiii kaman !! isa rabena yewafa2kk w tb2ii kateba mashhouraa kedaa ( eb2ii eftkrenaa haa :@ :D:D:D)
keep it up

kholood Osama يقول...

(أنى باكيناه و أنى ماسكه فى نفسى)
بجد أنا سعيده ووثقه من نفسى لأن الله قد أكرمنى بصديقه مثلك شكرا يا صديقة العمر
سبحان الله يا نفرتيتى فيكى شىء لله فغدا بأذن الله اول "انترفيو" لى كما تعلمين , المهم با ستى إنى بعد ما "لطعت اسم الشركه على جوجل" لاجد ما يفيد و بعد ما بحثت هنا و هناك لاجد من يفيدنى بنصائح عن أحدث ما قيل فى فن "الانترفيوهات" و بعد ما أعطانى خالى خبرته الطويله فى كيفيه التعامل و نظرية عينى فى عينك و الاجابه عن سوال المرتب و اللذى منه و بعد الشرح الطويل " علم فى المتبلم" كما تعلمين المهم هو انه لم يزد عن نصائحك شىء بل فإن لك الثواب والاجر من الله لاتى أستوعبت الاموراخيرا و ضحكت كمان لاسلوبك اللى يفطس من الضحك now i can say that " I AM CALM DOWN wee RELAX KAMAN" مش عرفه اقول اه ما شاء الله فالله قد سخر ناس ووهبهم و اعطاهم من فضله عشان يبسطوا الامور و ييسروها على ناس و لهم الاجر بإذن الله
اللهم يديم صحبتنا خالصه لوجه الكريم و يديم علبك النعم و اشوفك يارب مديره فى صحيفه كبيره و بتعملى "انترفيو"و ربنا يستر
ملحوظه:ربنا يسطر و مفتكرش كلامك ده بكره و اضحك كل ما الراجل يسألنى عن حاجه و تبقى انت و عمو عزيز السبب

Nefertiti يقول...

شكرا لكلامك يا رضوى
و ان شاء الله هتحتاجى نصايحى دى لما تيجة تشتغلى

Nefertiti يقول...

خلود كلامك ده كتير عليا قوى
و ربنا يقدرنى على اسعاد الغير و لو حتى بكلمة
ربنا يوفقك فى الانترفيو

آية شريف يقول...

اول حاجة زى كل مرة أسفففففف جدااااااااااا على التأخير الجامد (على رأى شوشو) فى القراءة ، أرج و أقول لك أنا اللى خسرت كتيييييييير أوى انى مش قرأتها من زمان ، تانى حاجة و كالعادة أكيد أنتى عارفة رأيى بجد بجد تحفة و الجميل فيها انها مفيدة جدا جدا ، أصلا الأسلوب ده فى النصايح لذيذ و يبقى قريب جدا من الناس زى النصيحة الجامدة فى الحلقة الرابعة " الدبوس لا يزال فى يدى" و أرجع و أقول لك أنى لحد دلوقتى لسة بردة دماغى جزمة و مش راضية أخلى بابا يكلم عمو عزيز و لا حتى بجيب سيرتة و كأنى أعرفه ما تكلميلى انتى عمو عزيز يا نونا ، آه صحيح قبل ما أنسى عجبنى اوى "خلاصة بن عزوز فى الأنترفيوز" بجد اسم راااااااااائع

غير معرف يقول...

جميل يا أماني
بجد كتابة تحفة أنتي كاتبة روعة يا أميّ